Sprytne sposoby na zdrowe fast foody


Nawet jeśli nie musisz stanowczo rezygnować z fast foodów raz na jakiś czas, po co zaśmiecać swój organizm niezdrową żywnością? Podpowiadamy, jak można sprytnie zamienić kuszące na co dzień i okazjonalne fast foody tak, aby móc je jeść bez wyrzeczeń i dostarczając przy tym organizmowi mnóstwo składników odżywczych. Jak przyrządzić ulubione fast foody nadal szybko, ale bez zamartwiania się o dodatkowe kilogramy?

zdrowe fast foody

Hamburger nie obędzie się bez puszystej bułki

Tak jak w temacie – nie oszukujmy się, hamburger na sucharach to nie jest żaden odpowiednik hamburgera! Jeśli przychodzi ochota na soczystego i sycącego hamburgera, takie odległe zamienniki nie zaspokoją naszego apetytu. Jak zatem przyrządzić zdrowego hamburgera, który nie odłoży się w boczkach?

Bazą hamburgera jest bułka – nie rezygnujmy z puszystego pieczywa. Wystarczy pośród mnóstwa gotowych zafoliowanych bułek z tysiącem E wspomagaczy w składzie odnaleźć naturalne, niechemiczne pieczywo pełnoziarniste. Tylko się wydaje, że prawdziwy smak hamburgera jest dzięki sztucznej bułce! Ciemne pieczywo posypane ziarnami będzie o wiele lepsze i pożywniejsze!

Gdy już wybierzesz odpowiednie pieczywo, zabierz się za przygotowanie zdrowego hamburgera. Tłusty kotlet nasączony olejem i zasmażoną panierką bez wątpienia nie znajduje się na naszej liście. Ale skoro posiłek przyrządzamy sami, możemy pozwolić sobie na większą swobodę i… odrobinę więcej fantazji! Hamburgera łatwo zamienić w fishburgera, dodając pieczoną albo gotowaną rybę w przyprawach, kotlety mięsne przygotowujmy ze świeżego i chudego mięsa albo postawmy na wersję wege i nadziejmy burgera kotletem sojowym czy z ciecierzycy. Taki posiłek dostarczy nam mnóstwo energii!

Dodatki to już mniej kłopotliwy temat – sałata, pomidor, ogórek, rzodkiewka, szczypiorek, papryka i wszystkie inne warzywa, które znajdują się w naszej kuchni, będą idealnym dopełnieniem potrawy. Uwaga na sosy! Zamiast majonezu czy ketchupu, zróbmy szybki, pyszny i zdrowy sos czosnkowy na bazie jogurtu naturalnego.

Pizza i frytki do tego

Ostatnimi czasy najpowszechniejszą pizzą stała się ta w wersji amerykańskiej – puszysta, wypełniona serem i licznymi składnikami, od których ugina się ciasto, a także zalana ciężkimi sosami. Prawdziwa włoska pizza nie równa się w żadnym calu temu odpowiednikowi. Pizza domowa z kolei może być albo na wzór restauracyjnych przepisów, albo kombinacją ulubionych. Największym zagrożeniem w pizzy jest znów baza, czyli ciasto – placek z mąki pszennej to jedynie zapychacz, który obowiązkowo należy zamienić na lżejsze warianty. Świetnym pomysłem jest przyrządzanie małych pizz na domowej tortilli pełnoziarnistej – to patent idealny na imprezy i domówki. Uważajmy na gotowe sosy – o wiele lepiej jest przygotować samodzielnie sosy na bazie jogurtu z ziołami albo z czosnkiem czy pastę pomidorową albo pesto.

Same składniki na pizze nie stanowią zagrożenia – zwykle sięgamy po oliwki, pieczarki i warzywa. Pamiętajmy, że ser jest bardzo kaloryczny i starajmy się wybrać te, które mają więcej składników odżywczych, np. ser kozi.

Przydałyby się frytki do pełnoprawnej uczty amerykańskiej? Pokrój w słupki ziemniaki, bataty, marchewki, bakłażany, dopraw i… włóż do piekarnika!

śr. ocena 4.7 / głosów 3